عبد الحسين نوايى

425

نادرشاه و بازماندگانش ( همراه با نامه هاى سلطنتى و اسناد رسمى و ادارى ) ( فارسى )

از آنجا كه حمايت دين اسلام به جناب خورشيد قباب اقدس اعلى كه مرجع خواقين روزگار است لازم و بالفعل مملكت ايران خالى است ، اگر افواج نصرت امواج به سركردگى سردار عمدهء كارآزموده به تسخير آن ولايت مأمور گردد ، به فضل قوى مطلق اميد قوى است كه تمامى آن ولايت به تصرف اولياى دولت قاهره درآيد و مذهب شيعه كه از مدتى در آن بلاد رواج يافته زائل شده اعلام ملت حنيف و مذهب حنفى ارتفاع يابد و انتفاع دنيا و اجر و ثواب عقبى در اين ضمن متصور كه چنين مملكت وسيع زير سايهء هما پايه آسودگى يابد و خلايق در مهد امن و امان بوده طريقهء مستقيمهء اهل سنت و جماعت جهان‌افروز رواج شود . مراتب رسوخ رويت و وثوق عقيدت و بعض مقدمات ديگر به كمالات دستگاه حاجى محمد يوسف افندى ظاهر ساخته ، از روى عرايض مشاراليه معروض [ آن ] جناب خواهد گرديد . آفتاب عالمتاب سلطنت و جهانبانى از مطلع اقبال كشورستانى همواره درخشان و نورافشان باد . « 1 »

--> ( 1 ) سند شمارهء 296 انجمن تاريخ ايران ( خط همايون ج 2 ص 282 ) / اسناد و مكاتبات نصيرى ، ص 221 تا 223 . اين نكته قابل توجه است كه دولت هند و دولت عثمانى بر ضد نادر در ارتباط سياسى بودند . نخست محمد شاه گوركانى در 1744 / 1157 ه . شخصى به نام سيد عبد الله را به سفارت فرستاد و تركان متقابلا سالم افندى و يوسف افندى را به رسالت فرستادند . سالم افندى در راه مرد و يوسف افندى به دربار محمد شاه رفت و نامه‌هاى شاه عثمانى را تقديم داشت و پس از چند سال اقامت در هند ، حامل هدايا و و نامه‌اى دربار گوركانى و مأمور سفارت در باب عالى شد ( 1162 - 1749 ) رجوع شود به توضيحات آقاى دكتر نصيرى ، در حاشيهء ص 222 .